6 belangijke redenen waarom jij je logo moet restylen - ZIJ&BLIJ
Redenen logo restylen

Zes belangrijke redenen waarom jij je logo zou moeten restylen

Als ondernemer investeer je veel tijd en geld in de herkenbaarheid van je bedrijf. Dat andere mensen jouw logo naar verloop van tijd herkennen is goud waard. Toch zijn er ook situaties waarin je misschien beter een aanpassing kan doen in je bedrijfslogo. Best spannend, want je hebt er lang over gedaan om je merk op te bouwen. In deze blog vertellen we je alles over een logo restylen.

Een logo restylen doe je niet zomaar!

Er zijn verschillende redenen om een logo restyling te doen. Sommige redenen zijn heel duidelijk, maar anderen liggen misschien minder voor de hand. Je realiseert je als bedrijf dan niet dat een nieuw of aangepast logo ook serieuze kansen met zich meebrengt. Om je een beeld te geven van mogelijke momenten waarin je een logo restyling kunt overwegen, hebben we hier 6 belangrijke redenen op een rijtje gezet.

1.    Het logo past eigenlijk niet meer bij het bedrijf

Als je een logo voor je bedrijf kiest is het belangrijk dat het goed bij je past. Het logo zegt vaak iets over wie je bent of wat je doet. De kans dat jouw bedrijf voor altijd hetzelfde blijft is heel klein. Bedrijven zijn net als mensen altijd in ontwikkeling.

Zo kan het heel goed zijn dat het oude logo eigenlijk niet meer bij het bedrijf van nu past. Denk bijvoorbeeld aan een fietsenwinkel die nu ook e-bikes verkoopt. Of een computerfabrikant die tegenwoordig ook telefoons en andere gadgets verkoopt. Je kunt je niet voorstellen dat het allereerste Apple-logo uit 1976 nu op je iPhone zou staan. Zoals je ziet is het logo van Apple door de jaren heen mee verandert met het bedrijf zelf.

Afbeeldingsresultaat voor apple logo history

2.    Er is nooit goed nagedacht over het bedrijfslogo

Het opstarten van een nieuw bedrijf is altijd spannend. Je hebt een idee en gaat proberen om dit te verkopen. Je moet van alles regelen en lastige keuzes maken. Want hoe ga je jouw nieuwe business bijvoorbeeld noemen?

Vaak hebben startende ondernemers iemand in de buurt die ‘wel eens wat ontwerpt’. De opdracht is simpel: het moet makkelijk en het mag niet te veel kosten. Het eerste bedrijfslogo is dan vaak al snel geboren. Je hebt nu een naam en een logo en kunt snel aan de slag.

Maar na een tijdje kom je erachter dat er destijds helemaal niet goed is nagedacht over het bedrijfslogo. Inmiddels ben je een serieuzer bedrijf en zou je eigenlijk een logo willen dat beter bij je past. Het restylen van je logo kan dan een goed idee zijn.

3. De naam van je bedrijf is veranderd

Er zijn verschillende redenen waarin je als bedrijf moet besluiten om je naam te veranderen. Bijvoorbeeld als je een andere markt gaat bedienen of als je over wordt genomen door iemand anders. Een naamsverandering kan ook het ultieme moment zijn om je logo te restylen. Mensen die aan de nieuwe naam moeten wennen, wennen op die manier ook direct aan je nieuwe logo en misschien wel de nieuwe huisstijl.

4. Concurrenten hebben een beter logo

Het kan ook voorkomen dat je zelf nog helemaal tevreden bent met je logo. Maar als potentiële klanten het logo en dus de presentatie van je concurrenten beter vinden, kan dit wel schadelijk zijn voor jouw business. Je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie kan dus ook een belangrijke reden zijn om een restyling van je bedrijfslogo te overwegen. De positionering van jouw bedrijf moet ook terugkomen in je logo. Presenteer jij je bijvoorbeeld strak en professioneel, of creatief en persoonlijk?

5. Je moet een negatief imago wegpoetsen

Stel je voor dat je als bedrijf onder een slecht imago hebt geleden. Een naamsverandering kan dan wenselijk zijn. Zoals we al eerder hebben gezien kan een naamsverandering ook het moment zijn dat je een nieuw logo overweegt.

Maar zelfs als de bedrijfsnaam gelijk blijft kan een frisse nieuwe stijl wel heel welkom zijn. Ook voor je omgeving is een nieuw logo met een nieuwe huisstijl misschien een teken van een nieuwe start. Je kunt dan het nieuwe logo gebruiken als een nieuwe, positieve start van je bedrijf en merk.

6. Het oude logo ‘werkt niet meer’

Als je een logo al wat langer gebruikt kan de werking van het logo op een gegeven moment ook tekort schieten. Zo kan een logo op papier bijvoorbeeld heel mooi zijn, maar in een digitale wereld niet goed communiceren.

Het kan ook gebeuren dat mensen zijn ‘uitgekeken’ op jouw huisstijl. Een verfrissing van de bedrijfspresentatie zou er dan voor kunnen zorgen om jouw bedrijf weer even onder de aandacht te brengen. Een logo restylen moet je niet te vaak doen, daarom moet je er goed over nadenken. Sommige bedrijven lanceren een nieuw of aangepast logo bij een bepaalde mijlpaal. Bijvoorbeeld als een nieuwe mijlpaal is bereikt.

 

Voorbeelden van een logo restylen

Als jij een restyle van je logo overweegt ben je zeker niet de eerste. Heel veel bedrijven zijn je voor gegaan en hebben een grote of kleine aanpassing in hun logo doorgevoerd. Kleinere bedrijven, maar ook grote multinationals voeren aanpassingen in hun logo door.

shell-logo-history

Bekijk het voorbeeld van Shell hierboven maar. Je zult begrijpen dat er in het geval van Shell meerdere redenen zijn om voor aanpassingen te kiezen. Zo zal het eerste logo uit 1900 niet meer passen bij de grote multinational waarin het bedrijf uiteindelijk is veranderd. Daarnaast zullen diverse andere brandstofleveranciers door de jaren heen ongetwijfeld betere logo’s hebben gepresenteerd dan de zwart-witte schelp van voor de Tweede Wereldoorlog.

Toch zijn er ook overeenkomsten tussen de logo’s. Dat er bij Shell nog steeds voor een ‘schelp’ wordt gekozen is natuurlijk geen toeval. Bovendien zullen al deze logo’s destijds best onderscheidend zijn geweest. Shell heeft er dus duidelijk voor gekozen om het logo herkenbaar te houden, maar wel aan te passen naar de tegenwoordige tijd. Een gezond proces, want het bedrijf zelf verandert immers ook continue.

Maar niet alleen multinationals ook kleinere bedrijven doen aanpassingen in hun logo. Neem hieronder het logo van BUD Holland. Een importeur en exporteur van exotische groenten en fruit. Ter ere van het 50-jarig jubileum in 2019 heeft het bedrijf besloten om een nieuw logo te gaan gebruiken. Het nieuwe logo komt voort uit het bestaande logo, maar heeft wel een duidelijke boodschap: Wij zijn klaar voor de toekomst!

Wil jij ook jouw logo restylen?

Ben je benieuwd of een logo restylen in jouw geval een goed idee is? Neem dan gerust een keer contact met ons op. Geheel vrijblijvend. Samen kijken we of een grote of kleine aanpassing in jouw geval een goed idee is. Zo willen we eerst helemaal begrijpen wat je allemaal doet en wie je bent. Als we dat goed begrijpen gaan onze grafische kunstenaars aan de slag met een aantal logo voorstellen. Grote kans dat hier jouw nieuwe logo bij zit!

Jorrit de Koeijer
jorrit@zijenblij.nl

Jorrit is onze marketeer. Hij heeft een passie voor alles wat met online en marketing te maken heeft. Ben je benieuwd wat online of offline marketing en communicatie voor jou kan betekenen? Stuur hem dan gerust een mailtje via jorrit@zijenblij.nl



Plan een date met ons!

Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie. Een glas wijn op vrijdagmiddag mag natuurlijk ook ;-).

X