Help! Welk logo moet ik aanleveren? - ZIJ&BLIJ
Logo aanleveren bestandsformaat

Help! Welk logo moet ik aanleveren?

Help! Welk logo moet ik aanleveren?

Je kent het wel. Je wilt je bedrijfslogo ergens opzetten en je krijgt de vraag: “Stuur ons je logo maar even op”. Maar welke versie van je logo moet je opsturen? Je logo staat in allerlei bestandsformaten op je computer: PNG, JPG, EPS etc. En ondanks dat het allemaal om hetzelfde logo gaat, de bestanden verschillen flink van elkaar. Sommigen zijn bijvoorbeeld geschikt voor online, maar absoluut niet voor drukwerk. Gelukkig weet je na het lezen van deze blog voortaan precies wat je aan moet leveren.

Welke bestandsformaten zijn er?

Waarschijnlijk is jouw computer net als die van andere ondernemers overladen met bestandsformaten. Spreadsheets in .xlsx, tekstdocumenten in .pdf en afbeeldingen in alle soorten en maten. Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen zetten we hier de meest voorkomende bestandsformaten van jouw logo op een rijtje.

Online bestandsformaten

Er zijn een aantal bestandsformaten die met name voor online marketing worden gebruikt. Als deze bestanden voldoende ‘groot’ zijn en een goede resolutie hebben kunnen ze ook voor drukwerk worden gebruikt. Toch is dit niet aan te raden en gebruik je hier speciale bestandsformaten voor. De meest gebruikte online bestandsformaten voor je logo zijn:

.JPG / .JPEG (Joint Photographic Experts Group)

Het .jpg bestand is misschien wel het meest bekende bestandsformaat voor afbeeldingen. Zo is de kans groot dat de vakantiefoto’s van jouw telefoon of camera uiteindelijk als .jpg bestand worden opgeslagen. Een van de voordelen van .jpg bestanden is dat ze makkelijk gecomprimeerd kunnen worden. De bestanden worden dan kleiner gemaakt, zodat je ze eenvoudiger kunt versturen via e-mail of Whatsapp.

Door deze compressie kunnen er wel lelijke vlekken op de afbeelding komen. Als je iets wilt laten drukken, zeker in een groot formaat, is het dan ook niet aan te raden om je logo in .jpg formaat op te sturen.

.PNG (Portable Network Graphics)

De laatste jaren zie je steeds vaker afbeeldingen in .png formaat. Dat komt doordat een .png bestand een aantal belangrijke voordelen heeft ten opzichte van andere bestandsformaten. Zo kun je ze goed gebruiken in combinatie met een transparante achtergrond. Een logo in .jpg formaat heeft bijvoorbeeld altijd een achtergrondkleur. Zeker in een online wereld is het hebben van een transparante achtergrond een pré. Het logo komt dan altijd mooi uit, bijvoorbeeld op een website of social media post. De .png bestanden hebben ook minder last van de lelijke vlekken van bijvoorbeeld een .jpg bestand. Hierdoor zijn de bestanden wel ietsje groter en ‘zwaarder’.

.GIF (Graphics Interchange Format)

Waarschijnlijk ken je dit formaat wel van de grappige bewegende plaatjes die je tegenwoordig veel ziet. Met een .gif bestand kun je namelijk bewegende afbeeldingen krijgen zonder dat je ingewikkelde dingen als flash moet installeren.  Eigenlijk zijn die grappige bewegende plaatjes nu nog de enige toepassing van .gif bestanden. Zo kan een .gif bestand maximaal 256 kleuren bevatten en is de transparantie niet zo goed geregeld als bij een .png bestand. Je logo in .gif formaat zul je dus niet zo vaak meer gebruiken.

Bestandsformaten voor drukwerk

Met drukwerk en print gebruik je vaak een grotere versie van je logo. Het is dan aan te raden om een speciaal bestandsformaat voor je logo te gebruiken. De twee meest gebruikte formaten voor logo’s zijn .eps en .ai bestanden.

.AI (Adobe Illustrator)

Het .ai bestand is afkomstig van Adobe Illustrator. Dat is een programma dat gebruikt wordt voor vormgeving en ontwerp. Alle vormen van het logo blijven intact en zijn later nog te bewerken omdat dit bestand is opgebouwd uit zogenaamde vectoren. Dit betekent dat het onbeperkt vergroot of verkleind kan worden zonder verlies van kwaliteit. Het bestand zal nooit ‘pixelig’ worden.

Het bestand wordt vaak gebruikt voor logo’s en is geschikt voor drukwerk. Toch zal jouw ontwerpbureau niet snel een .ai bestand opsturen. De voorkeur wordt meestal gegeven aan het .eps bestand.

.EPS (Encapsulated Post Script)

Het .eps bestand wordt ook vaak gebruikt door grafische programma’s als Illustrator en Photoshop.

Partijen die jouw logo nodig hebben voor communicatie middelen kunnen eigenlijk altijd uit de voeten met het .eps bestand. In verreweg de meeste gevallen is dit ook het bestand waarom gevraagd wordt. Bewaar het .eps bestand van jouw logo dus op een plek die je eenvoudig en snel kunt vinden.

Welke bestandsformaten gebruik je NIET

Naast de bovenstaande bestandsformaten zijn er nog een aantal formaten die wel eens gebruikt worden om logo’s aan te leveren. Deze formaten zijn echter niet voor afbeeldingen, waardoor je ze helemaal niet zou moeten gebruiken om iets aan te leveren bij een drukker of andere partij.

.PDF (Portable Document Format)

Het .pdf bestand is heel veelzijdig. Zo wordt het gebruikt voor simpele tekstdocumenten, maar ook voor ingewikkeld drukwerk. Drukwerk wordt vaak opgeleverd in een .pdf bestand. Maar doordat .pdf bestanden zo veelzijdig zijn, kun je je er ook lelijk in vergissen. Zo kan een logo in .pdf formaat een heel goede kwaliteit, maar ook een heel slechte kwaliteit hebben. Een ongeoefend oog kan dit eigenlijk niet zien. Het aanleveren van een logo in .pdf formaat is dus best gevaarlijk en daardoor eigenlijk af te raden.

.DOC / .DOCX (Microsoft Word Document)

Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens met Microsoft Word gewerkt. Een ideaal programma om teksten mee te schrijven en te delen. Voor het aanleveren van je logo is dit programma minder geschikt. Het is voor een vormgever of drukker namelijk best lastig om de beelden uit dit .doc bestand te halen. Daarnaast is de kwaliteit van afbeeldingen in deze bestanden ook vaak twijfelachtig. Gebruik Word dus vooral om je teksten te schrijven, maar niet om afbeeldingen te delen of aan te leveren.

.PSD (Photoshop Document)

Het .psd bestand wordt gebruikt door het grafische programma Adobe Photoshop. Je zou misschien denken dat dit programma, dat door vrijwel alle vormgevers wordt gebruikt, ideaal is voor het aanleveren van je logo. Toch zal jouw ontwerpbureau niet staan te springen als je het logo via .psd aanlevert. Natuurlijk geldt ook hier weer dat er een kans is dat het logo in voldoende kwaliteit is. Maar als jij jouw logo bijvoorbeeld op een groot sponsorbord wilt laten drukken kan het logo ook al snel te klein zijn. Pas dus op met het aanleveren van jouw logo in .psd formaat.

Conclusie: met een goed .eps logo zit je altijd goed!

Zoals je ongetwijfeld hebt gemerkt zijn er heel veel bestandsformaten voor je logo. Het goede bestand van je logo aanleveren bij een drukker of andere partij kan dan best lastig zijn. De belangrijkste conclusie is dat je met een goed .eps logo eigenlijk altijd goed zit. Iedereen die iets met een logo zou moeten doen wordt in principe blij van een goed .eps bestand. Wij in ieder geval wel!

De partij die jouw logo heeft ontworpen heeft je waarschijnlijk wel een logoset gestuurd. Hierin staan allerlei varianten en formaten van jouw logo. Heb je nog nooit serieus naar jouw logo gekeken? Dan zou je ook een restyling van je logo kunnen overwegen. Ben je helemaal tevreden met je logo? Dan weet je vanaf nu hoe je jouw logo het best kunt aanleveren.

Jorrit de Koeijer
jorrit@zijenblij.nl

Jorrit is onze marketeer. Hij heeft een passie voor alles wat met online en marketing te maken heeft. Ben je benieuwd wat online of offline marketing en communicatie voor jou kan betekenen? Stuur hem dan gerust een mailtje via jorrit@zijenblij.nl



Plan een date met ons!

Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie. Een glas wijn op vrijdagmiddag mag natuurlijk ook ;-).

X