6 Tips voor een leuke decembercampagne! - ZIJ&BLIJ Creatieve Marketing
Decembercampagne

Zes tips voor een decembercampagne voor jouw bedrijf

Inspirerende tips voor een spetterende afsluiting van dit jaar!
Waar velen nog hun best doen de zomervakantie niet te vergeten, wordt er ook al volop vooruitgeblikt op de naderende feestmaanden november en december. Kruidnoten en speculaas liggen al in de schappen van de supermarkt en op social media wordt al voorzichtig afgeteld naar de kerstdagen.

Of het nog heel ver weg of eigenlijk al heel dichtbij is, hangt helemaal af van hoe je het bekijkt. Mocht je van plan zijn – of door deze blog geïnspireerd zijn geraakt – dit jaar zakelijk nog van je te laten horen, dan begint de tijd te dringen. Vandaar deze shout out, want hoe dan ook: het is the most wonderful time of the year voor een laatste, lekkere eindejaar actie!

Door Pakjesavond, Kerst en Oud & Nieuw geven zowel consumenten als bedrijven in de maand december over het algemeen meer geld uit dan in het begin van het jaar. Budgetten worden opgemaakt, relaties worden bedankt voor de samenwerking, collega’s worden in het zonnetje gezet en producten worden aangeprezen als Sinterklaas- en Kerstcadeaus. So why not jump in if you can?

Een decembercampagne kan zeer effectief zijn. Als je tenminste met iets goeds komt, want je bent niet de enige, dus een flinke dosis creativiteit is geboden. Hierbij alvast een aantal voorbeelden om je op gang te helpen:

1.    Stuur een originele kerstkaart!

Dankzij e-mail is het de laatste jaren misschien wat afgenomen en dat is zonde. Want er is toch niets leukers dan een fysieke kerstkaart ontvangen? Zeker als dat op een originele, creatieve manier gebeurt met een sympathieke of inspirerende boodschap die ook nog eens aansluit op jouw bedrijfsactiviteiten.

Kies voor een aansprekende kerstkaart die goed bij jouw huisstijl past. Met een doorsnee kerstkaart is het effect een stuk minder… Bovendien draagt een ‘gebrande’ kerstkaart bij aan de algemene herkenbaarheid van jouw bedrijf en merk.

2.    Geef een verrassend kerstcadeau!

Naast alle lekkernijen en gezelligheid is december natuurlijk ook de maand van de cadeautjes. In de zak van Sinterklaas of onder de Nordmann met kerst. Laat deze kans dan ook niet aan je voorbijgaan en verras je relaties eens met een cadeau. Iets leuks, kleins, geniaals voor een grote groep (potentiële) klanten via een direct mailing of een exclusiever cadeau voor je werknemers of bijvoorbeeld een selectie van jullie topklanten. Je kunt alle kanten op. Dat het een mooi cadeau(tje) is, is logisch, maar wanneer het ook nog eens een verlengstuk is van je bedrijf of organisatie gaat het ook qua PR nog meer voor je werken. En je raadt het al: daar denken wij heel graag over mee!

Leuke december mailing?

3.    De klassieker: het kerstpakket!

Veel bedrijven geven hun personeel in de laatste maand van het jaar een kerstpakket. Waar het voorheen een kartonnen doos was vol met eten, drinken en andere spullen, waarvan het grootste gedeelte vaak ongebruikt de voorraadkast in verdween, zien we tegenwoordig steeds vaker dat bedrijven ervoor kiezen een cadeaubon of shoptegoed aan hun werknemers of relaties te geven. Want zelf kiezen, daar houden we van. Een kerstpakket verpakt in lijn met je huisstijl maakt het cadeau extra persoonlijk en zorgt ervoor dat je gift beter en langer blijft hangen. En dat is bij het doen van zo’n investering wat ons betreft ook zeker niet onbelangrijk.

4.    Deel je boodschap met je omgeving

De een vindt het vreselijk, de ander geniet ervan. Feit is: in november en december ga je ’s morgens in het donker naar je werk en kom je in het donker weer thuis. Alle lichtjes en versieringen die je onderweg tegenkomt, verzachten dit leed enorm! Wees zelf ook zo’n lichtje en laat je omgeving deze maanden shinen! Met een opvallend bord of verlichte gevelbelettering met een mooie (commerciële) boodschap val je in de donkere decembermaand extra goed op en laat je op de valreep van het nieuwe jaar nog even lekker van je horen.

Een leuke A0 campagne in december?Leuke Decemberboodschap?

5.    Online Communicatie in decemberstijl

En mocht je je nét voorgenomen hebben minder papier te verspillen of vind je een bord echt té, dan kun je uiteraard ook kiezen voor een online campagne. Je boodschap via social media de wereld insturen is dit jaar eigenlijk een must. Maar je kunt ook denken aan een tijdelijke restyle van je website of social media kanalen. Laat het sneeuwen, geef je logo tijdelijk een mijter of een kerstmuts en verzin een paar leuke decemberposts voor je verschillende kanalen. In november en december kan eigenlijk alles!

6.    Speciale actie voor de Feestdagen!

Je kunt de decembermaand natuurlijk ook aangrijpen om je eigen producten even flink in de spotlights te zetten met een goed doordachte decembercampagne. Een leuke kortingsactie met Sinterklaas, een paar extra koopavonden of een actie waarbij je cadeaus gratis laat inpakken. Met een leuk concept en een paar mooie communicatiemiddelen komt je actie bij iedereen onder de aandacht. Kies je voor een advertentie in stijl van de feestdagen, een online advertentiecampagne of hang je overal posters op? Denk goed na over hoe je je decemberactie in gaat zetten. Anders is het misschien zonde van je investering en is het effect minder groot.

Als je het doet, doe het dan goed!

Dus: DENK. GOED. NA. De actie moet namelijk wel een doel hebben en goed bij je bedrijf passen. Niet alleen het concept, maar ook de communicatiemiddelen.

Wil je dat ZIJ & BLIJ een keer meedenkt over een leuke decembercampagne? Geef dan een gil, dan komen we graag bij je langs! Of kom gezellig bij ons langs… Dan hebben we het onder het genot van kruidnoten en kerstkransjes vrijblijvend over de mogelijkheden en verzinnen we een paar flitsende concepten voor je.

O ja, en wacht er dus niet te lang mee. Want voor een goede campagne begint de tijd dus te dringen…!

Jorrit de Koeijer
jorrit@zijenblij.nl

Jorrit is onze marketeer. Hij heeft een passie voor alles wat met online en marketing te maken heeft. Ben je benieuwd wat online of offline marketing en communicatie voor jou kan betekenen? Stuur hem dan gerust een mailtje via jorrit@zijenblij.nl



Plan een date met ons!

Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie. Een glas wijn op vrijdagmiddag mag natuurlijk ook ;-).

X