Zes tips voor een december campagne voor jouw bedrijf

Decembercampagne

decembermaand in aantocht!

Terwijl sommigen hun best doen om de zonnige zomermaanden niet te vergeten, wordt er door anderen al volop vooruitgeblikt op de naderende feestmaanden. Na twee jaar lang beperkt te worden door coronamaatregelen, mogen we dit jaar eindelijk weer flink uitpakken. En ook in de zakelijke wereld is er dus weer wat meer mogelijk; nieuwjaarsborrels, kerstdiners en eindejaarsfeestjes worden al volop georganiseerd! Hiernaast zijn de feestdagen natuurlijk ook de uitstekende gelegenheid om je werknemers eens te verrassen met een creatieve gift of ander leuk presentje.

Mocht je nu van plan zijn – of straks door deze blog geïnspireerd zijn geraakt – dit jaar zakelijk nog van je te laten horen, dan dringt de tijd inmiddels. Vandaar deze shout out, want hoe het ook gevierd zal worden: het is the most wonderful time of the year voor een laatste, lekkere eindejaarsactie!

Door Pakjesavond, Kerst en Oud & Nieuw geven zowel consumenten als bedrijven in de maand december over het algemeen meer geld uit dan in het begin van het jaar. Budgetten worden opgemaakt, relaties worden bedankt voor de samenwerking, collega’s worden in het zonnetje gezet en producten worden aangeprezen als sinterklaas- en kerstcadeaus. So why not jump in if you can?

Een decembercampagne kan zeer effectief zijn. Als je tenminste met iets goeds komt, want je bent niet de enige, dus een flinke dosis creativiteit is geboden. Hierbij alvast een aantal voorbeelden om je op gang te helpen:

1. stuur een originele kerstkaart!

Dankzij e-mail en WhatsApp is het versturen van een fysieke kerstkaart de laatste jaren afgenomen en dat is wat ons betreft zonde. Want eerlijk is eerlijk: van een klepperende brievenbus in de decembermaand gaat ons hartje toch net wat sneller kloppen. Daar kun je met een originele, creatieve mailing met een sympathieke of inspirerende boodschap die aansluit op jouw bedrijfsactiviteiten dankbaar op inspringen.

Kies voor een aansprekende kerstkaart die goed bij jouw huisstijl past. Met een standaard kerstkaart uit het boek van de drukker is het effect een stuk minder…Bovendien draagt een ‘gebrande’ kerstkaart bij aan de algemene herkenbaarheid van jouw bedrijf en merk.

2. geef een verrassend kerstcadeau!

Naast alle lekkernijen en gezelligheid is december natuurlijk ook de maand van de cadeautjes. In de zak van Sinterklaas of onder de Nordmann met kerst. Laat deze kans dan ook niet aan je voorbijgaan en verras je relaties met een cadeau. Iets leuks, kleins, geniaals voor een grote groep (potentiële) klanten via een direct mailing of een exclusiever cadeau voor je werknemers of bijvoorbeeld een selectie van jullie topklanten. Je kunt alle kanten op. Dat het een mooi cadeau(tje) is, is logisch, maar wanneer het ook een verlengstuk is van je bedrijf of organisatie, gaat het ook qua PR meer voor je werken. En je raadt het al: daar denken wij heel graag over mee!

3. de klassieker: het kerstpakket!

Veel bedrijven geven hun personeel in de laatste maand van het jaar een kerstpakket. Waar het voorheen een kartonnen doos was vol met eten, drinken en andere spullen, waarvan het grootste gedeelte vaak ongebruikt de voorraadkast in verdween, zien we tegenwoordig steeds vaker dat bedrijven ervoor kiezen een cadeaubon of shoptegoed aan hun werknemers of relaties te geven. Want zelf kiezen, daar houden we van. Een kerstpakket verpakt in lijn met je huisstijl maakt het cadeau extra persoonlijk en zorgt ervoor dat het beter en langer onthouden wordt. En dat is bij het doen van zo’n investering zeker niet onbelangrijk.

4. deel je boodschap met je omgeving

De een vindt het vreselijk, de ander geniet ervan. Feit is: in november en december ga je ’s morgens in het donker naar je werk en kom je in het donker weer thuis. Alle lichtjes en versieringen die je onderweg tegenkomt, verzachten dit leed enorm! Wees zelf ook zo’n lichtje en laat je omgeving deze maanden shinen! ;-) Met een opvallend bord of verlichte gevelbelettering met een mooie (commerciële) boodschap val je in de donkere decembermaand extra goed op en laat je op de valreep van het jaar nog op een sympathieke manier van je horen…

5. online communicatie in decemberstijl

En mocht je je nét voorgenomen hebben minder papier te verspillen of vind je een bord echt té, dan kun je uiteraard ook kiezen voor een online campagne. Je boodschap via social media de wereld insturen is tegenwoordig eigenlijk een must. Maar je kunt ook denken aan een tijdelijke restyle van je website of social media kanalen. Laat het sneeuwen, geef je logo tijdelijk een mijter of een kerstmuts en verzin een paar leuke decemberposts voor je verschillende kanalen. In november en december kan eigenlijk alles!

6. speciale actie voor de feestdagen!

Je kunt de decembermaand natuurlijk ook aangrijpen om je eigen producten even flink in de spotlights te zetten met een goed doordachte decembercampagne. De kreet ‘support your locals’ is inmiddels helemaal ingeburgerd en veel consumenten willen graag de plaatselijke ondernemers steunen. Denk aan een leuke kortingsactie met Sinterklaas of een actie waarbij je cadeaus gratis laat inpakken. Met een leuk concept en een paar mooie communicatiemiddelen komt je actie bij iedereen onder de aandacht. Kies je voor een advertentie in stijl van de feestdagen, een online advertentiecampagne of hang je overal posters op? Denk goed na over hoe je je decemberactie in gaat zetten. Anders is het misschien zonde van je investering en is het effect minder groot.

als je het doet, doe het dan goed!

Dus: DENK. GOED. NA. De actie moet namelijk wel een doel hebben en goed bij je bedrijf passen. Niet alleen het concept, maar ook de communicatiemiddelen.

Wil je dat ZIJ & BLIJ een keer meedenkt over een effectieve decembercampagne? Neem dan contact met ons op! Dan plannen we een meeting, op basis waarvan we vervolgens een paar flitsende concepten voor je kunnen bedenken.

O ja, en wacht er dus niet te lang mee. Want het is (gelukkig) zo 2023!