Project Description

War Child

Voor ZIJ & BLIJ is het belangrijk dat wij onze kennis op het gebied van marketing en communicatie niet alleen inzetten voor commerciële, maar ook voor maatschappelijke projecten. De samenwerking met War Child is hier een heel mooi voorbeeld van..

Landelijke campagne ter gelegenheid van 75 jaar vrijheid

Terwijl wij dit jaar stil staan bij 75 jaar vrijheid, worstelen veel kinderen uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog nog elke dag met de gevolgen. Met het ouder worden, beseffen zij dat zij hun trauma’s nooit écht hebben kunnen verwerken. Mede doordat er na de oorlog niet meer over deze vreselijke tijd werd gesproken.

Ook nú groeien meer dan 142 miljoen kinderen op in oorlog. Zij maken de meest afschuwelijke dingen mee. En hebben dezelfde onzichtbare wonden. War Child weet dat één op de vijf kinderen die een oorlog meemaakt daar later last van krijgt, dus goede psychosociale hulp is voor hen van levensbelang. Zij hebben hier de expertise voor in huis en zet deze elke dag in.

Maar dat kunnen ze niet alleen! Daarom is War Child continu op zoek naar structurele donateurs, of zoals zij dat liever noemen: friends. Op uitnodiging van hen ontwikkelden wij rond het thema 75 jaar vrijheid voor hen de campagne ‘Doorbreek het Zwijgen’.

De pitch

De briefing was duidelijk: ontwikkel een concept gericht op de doelgroep boven de 50 jaar. Die de oorlog zelf als kind hebben meegemaakt of de trauma’s/ervaringen van hun ouders hebben meegekregen. Met als doel het werven van structurele nieuwe donateurs voor War Child.

WarChild Ariane

En toen ging de telefoon…

Tijdens ons vooronderzoek werd één ding pijnlijk duidelijk: Na de Tweede Wereldoorlog werd er weinig tot niet over de oorlog gesproken.

Op basis van dit gegeven ontstond uit onze brainstorm de campagneboodschap ‘Doorbreek het Zwijgen’. Deze verwerkten wij tot een krachtige key visual die wij – samen met het marketingplan, een aansprekende introductievideo en een advies en visuele uitwerking naar de benodigde campagnemiddelen – presenteerden aan het campagneteam van War Child. En met succes, want we wonnen! 🙂

Doorbreek het Zwijgen

Een oorlogstrauma verwerken kan niemand alleen. Kinderen in de Tweede Wereldoorlog ‘hadden’ geen War Child en herkennen de eenzame verwerking van iets dat zo groot is. War Child ‘doorbreekt’ dit zwijgen en helpt kinderen bij de verwerking van hun oorlogstrauma’s.

War Child beschikt over een waardevol netwerk van betrokken BN-ers, waarvan een aantal – zoals Hanneke Groenteman, Hedy d’Ancona en Jeroen Krabbé – zich in deze campagne bereid hebben gevonden hun persoonlijke oorlogsverhaal te delen met kinderen die nu hetzelfde meemaken als zij toentertijd in de Tweede Wereldoorlog.

Reis Oeganda

Om de campagne ‘Doorbreek het Zwijgen’ kracht bij te zetten, vertrokken ambassadeurs Hanneke Groenteman en Hedy d’Ancona naar Oeganda. Tijdens deze unieke, emotionele reis zagen zij niet alleen met eigen ogen wat het bijzondere werk van War Child voor kinderen in oorlog betekent, maar spraken zij ook zelf met deze kinderen over hun ervaringen. Het spreekt voor zich dat deze reis indrukwekkend beeldmateriaal opleverde voor de campagne.

De campagne was tijdens de campagneperiode landelijk zeer zichtbaar, zowel on- als oflline.

WarChild DoorbreekHetZwijgen DM

Direct Mailing

Ook een direct mail maakte onderdeel uit van de middelenmix van de campagne. Deze werd per post naar de doelgroep verstuurd.

Ontvangers moesten de mailing letterlijk ‘doorbreken’ om de inhoud te kunnen lezen.

Is het zwijgen doorbroken?

De uitdaging van deze campagne lag in een stuk bewustwording creëren over de situatie en om mensen op basis daarvan aan te zetten tot het doen van een (structurele) donatie. Waarmee ze Friend worden van War Child. En dat is gelukt!

Ondanks de teruggelopen donaties aan goede doelen door de corona-crisis is War Child erin geslaagd het vooraf gestelde doel van nieuwe donateurs ruimschoots te overtreffen. Een geweldig succes waar we heel trots op zijn en waar weer veel kinderen mee geholpen kunnen worden!

Word je hier ook blij van?

Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie. Een glas wijn op vrijdagmiddag mag natuurlijk ook ;-).

Plan een date met ons!
Plan een date